Bidrag i RLS-förbundets bildtävling 2023

av | sep 12, 2024 | Aktiviteter, Förstasidan, Nyheter, Okategoriserad | 0 Kommentarer

2023 utlyste RLS-Förbundet en bildtävling och vi fick in ett tiotal bidrag vilket vi är mycket glada för. Du kan se samtliga bidrag nedan.

Vi vill framföra ett varmt tack till Janet Sjöström, Eva Granath, Kerstin Esse, Maria Krantz, Christina Börjesson, Ewa Lagergren, Annbritt Ekman, Karl Erik Karlsson, Göran Melesjö och Marianne Forsberg för deras medverkan.

Regler för användning:

Bilderna får användas fritt i RLS-sammanhang mot att du anger informationen som är angiven intill verket, det vill säga:
© konstnärens namn
@ konstnärens extrainformation

Klicka på bilden och välj Spara bild som …

© Göran Melesjö

© Karl Erik Karlsson

Några kommentarer från konstnärerna:

”Det känns som om min kropp vibrerar. Det känns som att den vibrerar så hårt att konturerna av mig blir fler och fler. Varje kontur har en egen kropp och en egen hud med ett sensoriskt system. Hjärnan blir överhettad av att hantera de överkänsliga hudarna och tillsammans flyter vi ut i sömnlösa parallella universum.”
”Multiversum” av Janet Sjöström.

”Bilden beskriver var (se de röda pilarna) symtomen kan framträda hos mig, med olika styrka. Jag har svårast besvär och värk ifrån armarna, händer, fingrar och nacke nattetid. Färgerna beskriver styrkan och svagheten i symtomen. Röd/rosa orange färg i bilden, symboliserar riktigt besvärliga och svåra symtom. Grönt, blått och gult symboliserar svaga eller inga symtom. Då kan jag känna för en tid att jag är symtomfri och det är härligt, ljuvligt.”
Maria Krantz

”En skön stol som jag aldrig kan sätta mig i. Kan bara vandra runt, runt så mycket utrymmet tillåter, Samma gäller vid bilåkning, stanna bilen och gå några varv, som kan vara nog så farligt i trafiken. Jag är en fånge som trampar runt i min cell. Kan inte gå på teater eller bio, inte på kalas eller restuarang. Så är mitt liv. Mitt största bekymmer är den dagen då jag inte kan gå upp och röra mig.”
Annbritt Ekman

”Det handlar om en av mina plågoandar. Han heter ”Kryp”, ansvarar för nattskiftet och är i det närmaste immun mot mediciner.”
Karl Erik Karlsson